torstai 28. marraskuuta 2013

Vuosi täynnä... mitä?

Vähän yli vuosi sitten Iines kuoli. Tasan vuosi sitten aloin hoitamaan uutta ponia, Silver Promisea.

IMG_0634

Ajattelin jo alunperin, etten pystyisi ikinä kiintymään tähän poniin. Tiesin, että olisi virhe hyväksyä hoitotarjous, muttei ollut muitakaan tarjolla. Kai se oli vaan sellanen automaatio? Ekoina hoitokertoina Silver vaan möllötti. Ja möllötti. Ja möllötti vielä vähän lisää. Se ei ottanut mitään kontaktia kehenkään, ellei kyseessä sattunut olemaan joku taskut täynnä sokeripaloja. Enkä mä halunnut, että luottamus perustuu herkkuihin. Se täytyy ansaita oikeasti.

IMG_0955

Mä yritin - ja yritän vieläkin - oppia tykkäämään siitä. Vietin aikaa sen kanssa, laitoin sitä kaikille tunneille, ahkerasti taluttelin sitä ja puunasin kamoja. Parin kuukauden jälkeen mä kysyin "Opinko mä koskaan tykkäämään tästä?" ja mulle vastattiin "Hei, siitä on mennyt vasta... Mitä? Kaksi kuukautta? Kyllä sä siitä opit tykkäämään, usko pois." Hmm, silti mä kysyn vieläkin tätä samaa. Opinko mä koskaan tykkäämään tuosta ponista?
Ja nyt siitä on sentään kulunut jo vuosi.

IMG_8423
kesäkoulu 104 IMG_0353

Silverin kanssa olen oppinut paljon enemmän kaikkea ratsastuksellisesti. Hyppäsin ekan alueluokkani (tuntsarit) sen kanssa, treenasin koko kesän ja nykyään Silver kuuluu niihin "mukavuusalueponeihin", joilla on tosi helppo ratsastaa. Joihin mä luotan selässä täysin ja jotka mä hallitsen sataprosenttisesti. Se ei kuitenkaan tarkoita minkäänlaista henkistä sidettä. Ei, sellaista meidän välillä ei ole koskaan ollut.
Kyllähän sieltä täältä löytyy toki niitä kivojakin hetkiä ja onhan siinä ihan jotain hyviäkin piirteitä, vaikkei siltä kuulostakaan. En mä joka sekunti sitä vihaa, enkä mä voi sitä mistään syyttää. Tää kaikki on ihan mun oma vika, mutten mäkään sille mitään voi. Silveriä ei vaan ole luotu mulle.

1264143_482177931878790_654043032_o
IMG_1417

Kai se on välillä ihan söpö. Kai? Kaikki aina kehuu sitä, "kuinka ihana ja söpö ja hellyyttävä" se on. Miksei tämä sitten kuitenkaan iske muhun? Ehken ole niiden "hellyyttävien ja söpöjen" ponien ystävä. Tästä kielii luultavasti mieltymykseni mm. Dixieen, joka ei tainnut olla tallin kilteimmästä päästä. Silti se oli mun mielestä silloin kaikkein kivoin, heti Iineksen jälkeen. Ja kaikkein kivoin Iineksen kuoleman jälkeen. Silverissä vaan elää liian vahvasti Iineksen leima. Kuinka usein mulle sanotaankaan "Se on vähän ku Iines" tai "Se muistuttaa tosi paljon Iinestä!" Ja kuinka raivostuttavaa se on kuulla. Silver on kaikkea muuta kuin Iines.

046
179

En tiedä, kuinka kauan mä enää viitsin Silveriä hoitaa. Nykyään se on enemmän pakkopullaa, toimin konemaisesti. Kamojen putsaus, pakin järjestely... Ne on sellasia asioita, joita mä teen joskus huvikseni, koska silloin en tavallaan ajattele, että ne on Silverin. Mutta enää ei kulu tunteja siihen, että mä vaan hengaisin ponin kanssa, rapsuttelisin sitä tai syöttelisin sitä pitkään. Teen vain kaiken, mitä täytyy ollakseen "hyvä hoitaja". Laitan sitä kuuliaisesti joka tunnille, tosiaan hinkkaan noita kamoja ja talutan aina. Siinäkin on kyse vain periaatteista. Samantien, jos tykästyn johonkin uuteen (tai miksei vanhaankin) hevoseen, aion vaihtaa hoitohevosta. Ja mielellään hevoseen, nää ponit alkaa tosissaan kyllästyttää.

Loppuun vielä video, jonka väsäsin;

19 kommenttia:

  1. mummielest se oli söpö :( mut toisaalt sä et tykkää vauvoist tai koirista nii uskon...

    VastaaPoista
  2. Superrkiva postaus tää! Ja se on niin outoo et joistain hevosista ei voi vaan tykätä kunnolla, vaikka kuinka yrittäis esim. itekki "vaan tykkään" Riesasta, ihan hauska kaveri se on, muttei oikein muuta, vaikka oon kuinka yrittänyt tehdä siitä samanlaista kuin Elmo oli mulle. Ehkä joidenki asioide vaan kuuluu mennä nii :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoos! Ja jep, kaikista ei voi aina tykätä! :D

      Poista
  3. Kiva postaus ja hieno video :) Mä ymmärrän sua hyvin, mulla on ihan sama juttu Petzin kanssa! :/

    VastaaPoista
  4. Ihan oikeastaan täsmälleen tästä syystä lopetin hoitamisen. Yritin, yritin ja yritin, mutta mitään en saanut "takaisin". Alkoihan myös ajanpuute olla ongelma, mutta kuitenkin. Lopulta en enää aina edes käynyt hoitamassa ja päätin että nyt riittää :/ ymmärrän sua ihan täysin.

    VastaaPoista
  5. Ja ainiin, just toi: "se muistuttaa ihan iinestä" käy aina hermoille. Tai sitten vaan iineksen kanssa olleet huomaa sen? :/

    VastaaPoista
  6. voooi superkiva teksti! ja tykkäsin sairaasti tosta videosta, en voi kommentoida tubee koska google+...... mut toi laatu vähä häiritsi, ku sitä ei saanu säädettyy paremmaks :d

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos paljon! ja joo et arvaakkaa minkä taistelun kävin ton kaa et sain ylipäätänsä ladattua tubeen............ siis tallensin sen kolme kertaa eri laatusina, varmaan 30 kertaa niin että se lagitti koko koneen tai sitte tuli "The system is low memory" fuck u. sitte latasin sitä tubee eri tavoilla eri selaimilla eri koneilla ja joka kerta "13040596679 minuuttia latausaikaa jäljellä" argh. loppujen lopuks mun piti tyytyä lataamaan toi ihan surkee laatusena kosk vaihtoehtona olis ollu et en olis ladannu ollenkaa :Dd

      Poista
  7. mul oli aik paljon tota samaa tunnetta spnnyn jälkee :/ mut onneks nyt kahen vuoden jälkeee tykkään tost ponist! mut kivapostaus ja kiva videoo ♥

    VastaaPoista
  8. tää on iha sika kivaaaa ja oot kirjottanu just hyvi!! ja jee pitkäst aikaa viedo just mahti! ♥

    VastaaPoista
  9. kiva tää ronsku ja jeei video ♥

    VastaaPoista
  10. no voi :/ mut niiku annaki sano et ei sekää aluks waldost tykänny samallail ku sonnyst, mut nyt se tykkää. ni maybe someday...? mut iha sika kiva tää, ja toi video! ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. silver on jotenki eri asia.. se vaa tunki iineksen tilalle ja se vaa tungettii mulle hoitoponiks, nii emmä usko.. :/
      mut kiitos ♥

      Poista

comments ? c: