maanantai 2. maaliskuuta 2015

Suunnittelufriikki



Tänään Audalla ratsastaessa tuli taas mietittyä, että onpa päätöntä touhua, kun mulla ei ollut kerta kaikkiaan mitään suunnitelmaa. Toki se kouluvalmennus siinä vähän häiritsi omaa menoa, mutta olisi siinä nyt aika paljon enemmän voinut saada aikaiseksi. Oon jo aiemminkin miettinyt sitä, että mun pitäisi ehdottomasti paremmin suunnitella varsinkin Audalla ratsastukset. Normitunneillahan on helppoa vaan mennä sinne ja tehdä niin kuin käsketään, mutta sitten itsenäisesti ei olekaan niin helppoa enää, jos ei ole suunnitelmaa. Ja mähän rakastan suunnittelemista.

"Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty"

Teen listoja, suunnitelmia, muistilappuja ihan kaikesta. Aamulla herätessä mietin, että missä järjestyksessä tekisin kaiken, jotta ne tapahtuisi järjestelmällisesti ja johdonmukaisesti. Hevosta laittaessa pohdin, että mitä teen ja mikä olisi kaikkein käytännöllisin järjestys. Teen lukusuunnitelmia (joita harvemmin noudatan, mutta se suunnitelma kuitenkin antaa mulle mielenrauhan), teen listoja asioista, joita pitää tehdä, listaan hyviä lahjaideoita, mietin, mitä kursseja otan lukiossa, mitä aineita kirjoitan, mihin haluaisin yliopistovaihtoon (tosiaan näihinhän on vielä vähän aikaa, mikä kertoo mun pitkälle ajattelemisesta näiden suunnitelmien kanssa), suunnittelen mun blogitekstitkin aikaisemmin, jotta ne on helpompi rakentaa sitten konkreettisesti. Suunnittelen kisoja, luokkia, valmennuksia, tavotteita, varasuunnitelmia. Kuten huomaatte, mä oon aika neuroottinen suunnitelmien suhteen. :D Ilman niitä (ja mun apuvälineitä, kuten kännykkän muistio, kalenteri ja kaikenlaiset vihkoset) oon ihan hukassa, en muista mitään ja oon melko saamaton. Jos mulla on suunnitelma, että tänään teen sitä ja tätä, mua ahdistaa ja tulee huono omatunto, jos en tee niitä. Niinpä päätin rakentaa suunnitelman tämän viikon heppailuille (ja muuta myös mukana)!

PicMonkey Collage large
Nää kaks kuvaa on niin minä; kaikki värikäs, erilaiset paperitarvikkeet ja hienot kalenterit täysine sivuineen. :D Toisinaan vähän liiankin täysine...

Maanantai: Tänään olin tosiaan Audalla, ja myöhäistähän sitä on suunnitelmaa tehdä, mutta tosiaan sitä ei ollut, joten pyörin vaan päättömästi sinne tänne. Auda oli muuten ihan huippuhyvä ja olisi ollut niin kiva työstää sitä erilaisissa tehtävissä, ja kuuntelinkin paljon hyviä vinkkejä sieltä huippukouluvalmentajalta samalla ja sieltähän tuli tosi hyviä neuvoja jopa omaan ratsastukseen, vaikka ihan eri vaihehan mulla oli siinä menossa. Ja hinku siihen kouluvalmennukseen kasvoi, ehkä mä ensi viikoksi saan järkättyä vihdoin!

Auda 004
Huomenna saadaan sitten uutta kuva- ja videomateriaaliakin, whii.

Tiistai: Huomenna menen toisen kerran Audalle, mutta tosiaan hyppäämään. Jotain suunnitelmaa voisin pohtia valmiiksi, koska usein niissä estetehtävissäkään ei ole suurempaa ideaa, joten aina sellasen saadessa haluun niitä toteuttaa. Keräilin joskus muutama vuosi sitten aina Lepuskista noita esteratapapereita, ja nyt niille löytyykin käyttöä! Selailin tosiaan noita tuolta ja löysin tommosen radan, jota voisi testata (ehkä vähän muokattu versio, saa nähdä mitä maneesissa on valmiiksi ja mitä jaksaa kantaa).
rataa
Tässä teille taas todistus mun häikäisevistä piirtäjän lahjoista, mutta tollasta olin suunnitellut!

Keskiviikko: Sillon mulla on oma tunti ja jos mennään edelleen samalla kaavalla, niin saan Darian. Sen kanssa haluaisin keskittyä enemmän siihen kokoamiseen ja irrotteluun, jos se on taas samanlainen, kun edelliskerralla. Sekä istuntaan, joka on ihan järkyttävä sen kanssa!
Torstai: Tehoestevalkka, ja toivon tosiaan saavani Jollyn. Sen kanssa saa sitten nähdä, millä tuulella ollaan! Jos se on samassa vireessä kun viimeksi (= olen kuuma kisahevonen 160cm radalla) niin tunti menee siihen samaan rauhotteluun, jäitä hattuun ja sitä rataa. Sekä käden tasasena pitämiseen ja erityisesti vasemman sisäohjan varomiseen! Jos se taas on ihan normaali, niin voidaan keskittyä muiden asioiden hiomiseen; etäisyyksiin, laukan kontrollointiin ja tasaisiin kaariin.

Viikonloppu: Mulla menee perjantai talleillessa, lauantai Lahdessa katsomassa Salpausselän kisoja, mutta sunnuntaina voisinkin pitkästä aikaa käydä taas salilla vetämässä semmosen vähän aloittelevan, rauhallisemman treenin juoksuineen ja venyttelyineen. Nyt kun se on valmiiksi suunniteltu ja jopa tänne julkaistu, niin nyt mun on ihan pakko se toteuttaa. ;)

Löytyykö teistä lukijoista samanlaisia neurootikkoja? :D Miten te suunnittelette ratsastuksianne?

2 kommenttia:

  1. Siis mä taas oon täysin suunnittelijan vastakohta, haha! :D Mun mielestä pitkälle suunnittelu on ahdistavaa ja inhottavaa enkä vaan osaa sitä, heh. Sillon kun omistin vielä vuokraponin niin kieltämättä alkoi itseäkin vähän ärsyttämään se "suunnittelemattomuus" kun vaan tupsahdin kentälle vailla mitään etukäteen suunniteltua tehtävää.. :D Kieltämättä tosta taidosta vois olla hyötyä, ehkä olis aika opetella!

    VastaaPoista

comments ? c: